2010. július 5., hétfő

Humpday

Humpday - A legmelegebb nap
amerikai, 2009
rendezte: Lynn Shelton
IMDb


Ha barátnőddel/barátoddal úgy élsz együtt, hogy este nem jut erő a naptárba előre bevésett szexre, akkor baj van. Ha kisebb hazugságokkal, elhallgatásokkal manipulálod a másikat, mismásolsz el problémákat, akkor baj van. Ha más életre, más emberekre vágysz, akkor baj van. Ha a „Hogy vagytok?” kérdésre, csak annyit tudsz válaszolni, hogy „Kösz, megvagyunk.”, akkor nézd meg a Humpday című filmet, hátha erőt tudsz meríteni belőle az elkerülhetetlen változáshoz. Ugyanis az unalom nemcsak kapcsolatokat, hanem embert is képes ölni.



kispolgári vs. ultraliberális

racionális vs. spirituális

protestáns mértéktartó vs. dionüszoszi élvhajhász

társadalmi szabályok vs. egyéni szabályok





Ezekkel a végletekig elhasznált ellentétpárok dolgozik a Humpday, mégis oly könnyedséggel nyújtózik rajtuk túl, amire igen ritkán van példa. Adott egy, az amerikai álomba (= kertvárosi élet kocsival, házzal, kutyával, gyerekkel) beleszürkült fiatal házaspár, akihez egyszer csak becsönget az éjszaka közepén egy elfelejtett egyetemi barát, aki eltérő életszemléletével egy hazugságoktól lassan felfújódó lufit robbant szét.

A fiatal férj és a hobo meg van győződve arról, hogy a másik élete elhibázott. Ennek bebizonyítására keresve sem találhatnának jobb ötletet, mint ami egy füsttől és alkoholtól kábult fejükből kipattan: forgassanak egy filmet az amatőr pornófilm-fesztiválra, aminek művészi értéke abban rejlik, hogy két hetero srác szexszel fejezi ki egymás iránt érzett barátságát.

A film tulajdonképpen itt kezdődik, azaz nem egy alkoholmámoros őrültséget dolgoz fel, mint a Másnaposok, hanem ezen továbblépve jóval égetőbb és komolyabb témákat feszeget a film. Így a reggel számukra nem a megszokott világhoz való visszatérést jelenti, hanem az abból való menekülést.

Hiszen mindkét férfi érzi, hogy élete nem működőképes, még ha nem is vallják be maguknak és környezetüknek. Inkább görcsösen ragaszkodnak a tervhez, hogy azzal bizonyítsák igazukat, még akkor is, ha közben saját elveiket szemen köpve cselekszenek. A tragédia pedig az, hogy mindezt saját maguk előtt is titkolni görcsösen próbálják titkolni. A házaspár veszekedéskor életükkel kapcsolatban a börtön szót használják, azaz rájönnek, hogy ki akarnak szabadulni a saját maguk által felépített zárkából, de mégsem fogják fel szavaik súlyát, mégsem képesek cselekvésre. Mintha ők se hinnék el, hogy van élet a határokon túl is. Azonban a másik oldal élete sem habos torta. A felületes szórakozás, az élvezetek habzsolása mögött mélységes magány, értéknélküliség és céltalanság honol.

Így a „meleg és mégsem-meleg” pornófilm alapjában véve saját életükkel való küzdelmet jelenti. A racionális férfi azért akar művészet-pornót forgatni, hogy bebizonyítsa, képes kitolni határait. A hobo pedig azért, mert művészeti szándékai ellenére még soha semmilyen projectet nem tudott befejezni, és szüksége van valamire, amivel szabados életét legitimálni tudja.

Mindez a dicséretre méltó forgatókönyv, szövegkönyv, színészi játéknak köszönhetően szórakoztatóan bomlik ki a néző elé. A néző lassan ismerősként kezdi kezelni a karaktereket, akik rendkívül sokrétűen kidolgozott, hús-vér figurák, akik maguk egyszerűségükben igyekeznek az általuk élethazugságokból felépített illúziójukat életben tartani.

A kisebb ritmusproblémát leszámítva a film egészen kitűnő, friss munka, amely amellett, hogy kellemes időtöltés nyújt, ad a nézőknek egy feladatot:

"Kedves nézőm, nézz otthon tükörbe és kérdezd meg magadtól őszintén:

A saját életfelfogásod szerint élsz? Boldog vagy az életeddel?"


8/10

Deutsche Version:

Wenn du mit deinem Freund oder mit deiner Freundin so lebst, dass ihr am Ende des Tages keine Zeit für den in den Kalender geplanten Sex habt, dann habt ihr ein Problem. Wenn du mit kleinen Lügen und Ausschweigen den Anderen manipulierst, dann habt ihr ein Problem. Wenn du dich nach Anderem sehnst, dann habt ihr ein Problem. Wenn du auf die Frage „Wie geht’s euch?“ nur das antworten kannst „Danke, es geht uns gut“, dann seh mal den Film Humpday, vielleicht kann er dir Kraft verleihen um die unvermeidliche Veränderung. Überdruß kann nicht nur Beziehungen töten, sondern auch Menschen töten.


kleinbürgerlich vs. ultraliberal

rational vs. spirituell

protestantisch maßhaltend vs. dionysischer Genießer

gesellschaftliche Gesetze vs. eigene Gesetze

Mit diesen zu oft gebrauchten Gegensatzpaaren operiert der Film, trotzdem kann er eigenartig so leicht mehr geben, als leeren Klischees. Es gibt ein, in dem amerikanischen Traum (Leben mit Auto, Hunde, Kinder) langweilende, junge Ehepaar. In der Nacht kommt aber ein alter Freund aus der Uni, aber seine so unterschiedliche Lebensanschauung auslocht den mit Lügen aufgeblasene Luftballon des Ehepaars.

Der junge Ehemann und der alte Freund denken, dass der Andere ein völlig verfehltes Leben führt. Um das zu beweisen könnten sie keine bessere Methode finden: sie möchten einen Film für das Amateur-Pornfilmfest drehen, und die künstlerische Leistung liegt daran, dass zwei alte, heterosexuelle Freunde ihre Freundschaft mit Sex ausdrücken.

Der Film fängt eigentlich von hier an. Es geht hier nicht um eine verrückte Nacht mit Alkohol (wie bei dem Film The Hangover). Humpday geht weiter, und am nächsten Morgen kehren sie nicht zu den alten Gesetzen, sondern sie wollen eben von diese Gesetze fliehen.

Doch fühlen sie beide, dass ihr eigenes Leben funktioniert nicht, obwohl sie es nicht offenbaren. Eher wollen sie den Film drehen, damit ihre Lebensführung beweisen. Dafür verletzen sie alle Gesetze, nach den sie eigentlich leben wollten. Die tragödie ist aber das, dass sie es auch von sich selbst verbergen wollen. Der Ehemann und die Ehefrau benutzen das Wort Gefängnis für ihres Leben. Sie wollen fliehen, aber sie können dafür nichts machen. Ob sie selbst nicht glauben, dass es hinter den Gittern auch Leben gäbe. Der alte Freund hat aber auch kein glückliches Leben. Hinter dem oberflächlichen Vergnügen, dem unendlichen Genuß von Leben steckt nur Einsamkeit, Wertlosigkeit und Ziellosigkeit.

So bedeutet der „homosexuelle, aber nicht-homosexuelle“ Film einen Kampf gegen ihr eigenes Leben. Der rationale Ehemann will den Film drehen, um zu beweisen, dass er seine eigene Grenzen verschieben kann. Der liberale Freund will den Film drehen, weil er bisher eigentlich nichts beenden konnte. Mit diesem Film will er sein Leben legitimieren.

Wegen des echt tollen Drechbuchs, Dialogen und der Schauspieler fühlt das Publikum die Karaktere als alten Bekannten. Die Figuren sind lebhaft und sehr präzis detailliert, die in ihren primitiver Weise ihre aus Lügen aufgebaute Illusionen weiterbeseelen wollen.

Es gibt nur kleine Probleme mit Rhythmus des Filmes, aber Humpday ist ein sehr frisches Werk, das neben der Unterhaltung eine wichtige Hausaufgabe den Zuschauern gibt:

"Lieber Zuschauer/Liebe Zuschauerin! Geh nach Hause, und frag sich selbst ehrlich:

Lebst du nach deiner Lebensanschauung? Bist du froh mit deinem Leben?"


8/10

HaBzsol




3 megjegyzés:

  1. huh ezt tuti megnézem Mondjuk a plakát alapján valami buzis vígjátékra tippeltem volna Külön kösz a német verzióért De miért is íródott meg ezen a nyelven is?

    VálaszTörlés
  2. A németországi project-pajtások tiszteletére. Még nem tudom, hogy legyen-e folytatása

    VálaszTörlés
  3. Most miért tűnt el az előbbi kommentem??? Na mindegy, újra:
    szóval a német tandem-pajtások tiszteletére készült.
    még nem tudom, hogy legyen-e folytatása

    VálaszTörlés