A fehér szalag - Das weiße Band
rendezte: Michael Haneke
osztrák, 2009
Michael Haneke az európai filmművészet egyik legragyogóbb csillaga. Nehezen emészthető, kritikus, rendkívül önreflexív filmjeivel korábban már szétszedte a nyugati, jóléti társadalmat, annak minden jelentősebb problémájára reagált. Az erre épített munkássága során Cannes-ból jóformán minden díjat elhozott, már csak az Arany Pálma hiányzott, amit végül A fehér szalag című filmje hozott meg neki.
Korábban felmerült bennem a kérdés, hogy folytatja-e vajon a korábbi tematikát, vagy valami egészen más irányba fog elmozdulni. Még gyanúsabb lett a bemutató előtt, olvasva a szinopszist, hogy itt valami újról lesz szó. A fehér szalag jelentősen szakít a rendező korábbi filmjeivel. Haneke most először fordul a múltba illetve egy sokkal tágabb mondanivaló áll a középpontban, mint eddig.
A film egy rendkívül elmaradott német faluba kalauzol minket, ahol a feudalizmust nem sokban meghaladó viszonyok uralkodnak. A parasztok többsége a báró hatalmas birtokán dolgozik, ami nemcsak a megélhetést, hanem kilátástalan függőséget is jelent. Csupán három ember nem függ tőle: A hatalmas befolyással bíró, erőskezű pap, a velejéig romlott orvos és a halk szavú falusi tanító.
A családokon belül sem jobb a helyzet. Hihetetlen elnyomásban élnek a jóformán emberszámba sem vett nők, a gyermekek nevelésében a terrort, erőszakot, fenyítést tartják a legjobb módszernek. Még bőven a női emancipáció és az emberségesebb gyermekkép előtti korszakról van szó. Mindezeket csak a világháborúk során megnőtt női szerepvállalás és a gyermeki élet felértékelődése tud majd évtizedekkel később felbontani. Addig is itt szó sincs bájos, paraszti idillről. Ebben a faluban minden ajtó mögött erőszak lapul: gyerekek fizikai fenyítése/megrontása, vérfertőzés, megszégyenítés, zsarnokság.
Ezt a több száz éve konzerválódott helyzetet Haneke filmjében azonban különös balesetek bolygatják meg. Megjelenik egy korábban nem ismert bűnös erő, amit a velejéig romlott társadalmuk szült meg. Mégis az ilyen környezetben felnövő gyerekekre milyen örökséget hagyhatnak?! A társadalom egy nyomorék, lelkileg sérült nemzedéket hozott a világra. A rideg, érzéketlen világban felnövő gyerekek csak rombolni tanultak meg, szeretetre nem képesek. A felelősségről beszélő pap, a tisztességről beszélő arisztokrata milyen világot hagytak gyermekeikre, akikben a társadalom létrehozza a saját magát elpusztító erőt?
Haneke eszköztára korábbi filmjeihez képest rendkívül konzervatív, klasszicizálódott. A tipikus modernségre jellemző elemek (lényeg eltakarása, hosszú beállítás), a kiemelkedő operatőri munka és a rendkívül hiteles alakítások mellett a rendkívül lineáris - a falusi tanító visszaemlékezésén alapuló - történetvezetésről beszélhetünk csak. Szó sincs a korábbi filmekre oly jellemző bonyolult megoldásokról, A fehér szalag nem provokál, csak mesél.
Mindezeket figyelembe véve a film elüt a rendező korábbi munkásságától. Hagyományosabb az eszköztára, az önreflexió hiánya, az elbeszélési stílusa miatt kevésbé sokkoló, amit látunk. A korábbi arculcsapást felváltotta a lassan növekvő intenzitású érzés, ami jól szolgálja az alulról lassan szétrohadó világ témáját. A nagy tűzijáték elmaradása miatt ugyan nagyobb nézőközönséghez szólhat Haneke, viszont kérdés, hogy megéri-e ezért feláldozni az intelligens megformáltságot. Annak ellenére, hogy egy erős filmről van szó, némileg csalódott vagyok.
Habzsol
Ez a film maga nemében nagyon jó, de Hanekéhez képest tényleg nem annyira Nehéz mindig a váltást megszokni. Nekem főleg az tetszett a filmben, hogy bár a fő szál a rejtélyes történések (még ha nem is erről szól), mégsem egy katartikus, mindenre fényt derítő befejezést választott. Az talán nem is lenne ideillő.
VálaszTörlésHaneke egy filmjében sem mondja meg a megoldást. Ez így is van rendjén. Azt hiszem tökéletesen egyetértünk.
VálaszTörlésA sok hollywoodi film után, amit mostanában nézek, azt hittem, hogy el fogok aludni ezen, meg nagyon rossz lesz, de kellemesen csalódtam. Szerintem is jó ez a befejezés, nem is vártam mást.
VálaszTörlés