2009. december 16., szerda

Egy falusi orvos (A Country Doctor - 2007)



Japán animációs film. Az ilyen címkétől általában a hideg kiráz, vagy legalábbis messziről kerülöm. Valahogy a maga és az anime nagyon messze áll tőlem. Ennek oka általában maga a rajzolás, a karakterek stílusa, illetve hogy majdnem minden ilyen filmben a szereplők ugyanúgy néznek ki, ami szerintem nem kicsit idegesítő. Az egyéb zavaró tényezőkre ki sem térek, maradjunk annyiban hogy kerülöm a japán animációkat.

Ezt a filmet sem animék szorgos keresgélése közepette találtam. Címe alapján emlékeztem, hogy Kafka talán egyik legbetegebb és legzseniálisabb (pedig van neki egy-kettő, sőt, talán minden műve) írása. Hogy milyen lehet egy majd százéves pár oldalas Kafka novella egy japán animációs rövidfilmben (21 perc), elképzelni sem tudtam.


Magáról a novella történetéről nem szeretnék, de talán nem is tudnék mesélni. Olvassa el inkább mindenki (kb. 4 oldal) itt (lehetőleg a film megnézése előtt) Maradjunk annyiban, hogy talán a legfurcsább, legszürreálisabb, legérthetetlenebb történet amivel valaha találkoztam, olyan rétegei vannak, amit egy olvasásra nem lehet felfogni. Szerintem minden olvasásra más gondolatok, érzések kavarognak az olvasóban.



Aggódtam, hogy a film nem lesz hű a történethez, mert bár az adaptáció lényege legtöbb esetben nem a mű szószerinti visszaadása, ebben az esetben csak így érdemes megcsinálni. Szerencsére nemcsak visszaadja a történet lényegét, de szinte szó szerint ugyanaz. Kafka szinte minden mondatát szóban és képekben is megkapjuk. Ez persze még kevés lenne, ha a film nem adná vissza a novella hangulatát. De ebben sem vall szégyent a film: őrült, japán nyelvű kántáló narrátor, szürreális képekben tobzódó, a fizikai törvényeket semmibe vevő mozgások jellemzik az animációt, és a karakterek, a környezet ábrázolása sem vall épelméjű készítőkre.


Mindezekkel a film nemcsak teljes egészében adaptálja Kafka írását, de az általam eddig látott animációs filmek közül is a legjobb címét mondhatja magáénak.

A filmhez van magyar felirat: itt

verdeleth

2 megjegyzés: